بیزینس معماری

بیزینس معماری در دنیای امروز شامل تغییرات گسترده‌ای بوده است که در این بخش به تکنیک های دنیای کسب و کار مدرن خواهیم پرداخت.

اموزش بیزینس معماری سایت ایکور فرانک رکوعی

بیزینس چیست؟

اصطلاح بیزینس را برای یک سازمان تجاری استفاده میکنند که هدف آنها تولد یک محصول اقتصادی است. طیف اندازه و مقیاس آنها میتواند از بیزینس شخصی تا شرکت های بزرگ و افراد حقوقی گسترده باشد. اما تعاریف دیگری هم برای این اصطلاح وجود دارد از جمله:

  • کسب و کارها به عنوان یک ارگان سرمایه گذاری میتوانند باشند.
  • بیزینس ها جزء سازمان های غیرانتفاعی نیز میتوانند باشند.
  • نهادهای تجاری از افراد حقیقی تا افراد حقوقی تضمین کننده‌ی فعالیت های مرتبط هستند.

کسب و کار فقط به مفهوم سنتی خود یعنی تجارت یک کالا و محصول نیست. در دنیای امروز که از بیزینس مدرن صحبت می کنیم هر گونه خرید و فروش محصول و خدمات از جمله خرید و فروش یک کالا فیزیکی مثل لوازم آرایش تا خرید دوره های آموزشی، یک بیزینس محسوب میشود اما کوچک و بزرگ بودن کسب و کار دارای شرایط متفاوتی است.

منظور از بیزینس را متوجه شدیم اما حالا میخواهیم در مورد بیزینس معماری صحبت کنیم. در حال حاضر بازار کسب و کار معماری دچار رکود تقریبا مطلق است اما این رکود فقط زندگی معمارها و مشاغل مرتبط را تحت تاثیر قرار نمیدهد بلکه زندگی اقتصادی عام جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد زیراکه بازار معماری خود به تنهایی جز بازارهای مهم اقتصادی در اقتصاد دنیا محسوب میشود.

سوال مهم در این قسمت :

در ادامه به بررسی علل رکود بازار معماری و اینکه چطور باید از این رکود عبور کنیم صحبت خواهیم کرد.

بازار معماری و ساخت و ساز به تنهایی خود یک صنعت محسوب میشود به همین دلیل تاثیر مستقیم روی اقتصاد یک کشور دارد. اگر اقتصاد یک کشور دچار مشکل شود، تمام صنایع کشور تحت تاثیر قرار میگیرد بنابراین از ارتباط مستقیم این دو مبحث به آسانی نمیتوان عبور کرد. ممکن است اشرایط اقتصادی جز دلایل اصلی و مهم باشد اما حتما در گام های بعد دلایل دیگری که باعث رکود در یک صنعت میشود نیز اهمیت خود را دارد.

دلایل رکود بازار معماری :

  • از همان ابتدا که معماری تبدیل به یک صنعت شد بزرگترین اشتباه این بود که تمام فارغ التحصیلان این رشته فقط طراحی پروژه را معماری میدانستند. این در حالی بود که دنیا به فکر خلق کسب و کارهای جدید در این رشته و حتی تخصصی کردن مهارت های گذشته در معماری بود.
  • روند نزولی در شرایط اقتصادی ایران باعث برهم خوردگی بازار کالاهای مرتبط با ساخت و ساز جمله بازار تیرآهن و انواع متریال ها شد. در نتیجه با افزایش قیمت تمام شده‌ی یک پروژه، قیمت ملک افزایش پیدا کرد.
  • رکود اقتصادی در ایران و خصوصا شهرهای بزرگ باعث از بین رفتن قشر متوسط جامعه شده است. در نتیجه قشر مرفه به تنهایی امکان ایجاد رونق در صنعت و ساز را در سطح کشوری ندارند.
  • ساخت و سازهای بی رویه در یک سری مناطق باعث از بین رفتن ظرفیت ساخت و ساز در آینده‌ی آن منطقه شد. به طور مثال در حال حاضر قیمت ساختمان های منطقه 1 در استان تهران به نسبت محله و ناحیه از متری 150 میلیون تومان تا 2 میلیارد تومان متغییر است. اما بیشتر از 80درصد از این املاک در سال های اخیر ساخته نشده اند.

چرا؟

  • زمانی که از اقتصاد صحبت می کنیم منظور میزان نقدینگی در سطح عام جامعه نیز میباشد.
  • بازار ملک نیز در ارتباط مستقیم با صنعت ساخت و ساز است بنابراین رکود در خرید و فروش ملک به تدریج روی ساخت و ساز تاثیر میگذارد.
  • پرداخت مالیات های سنگین روی املاک هم بی تاثیر نبوده است.
  • ساخت و ساز در دنیا همگام به تکنولوژی پیش میرود. این در حالی است که ما در ایران همچنان از نحوه طراحی تا متریال ها از روش های یک دهه‌ی گذشته استفاده میکنیم. در نتیجه هزینه های ابتدایی و در نهایت تمام شده‌ی پروژه بالا و راندمان ضعیف خواهد بود.

تا به اینجا دلایل رکود صنعت ساخت و ساز و مشاغل مرتبط را بررسی کردیم حال وقت راه حل است.

گذر از این مقطع زمانی در حقیقت راه حلی است که از گذشته های نسبتا دور باید به آن فکر میکردیم. بگذارید با یک مثال موضوع را کمی بازتر کنم تا درک بهتری از شرایط موجود و راه حل هایی که در گذشته باید شروع میشد داشته باشید. کشور ما در یک منطقه‌ی نفت خیز قرار دارد و وجود یکی از شهرهای نفت خیز ایران برای ثروتمند شدن مردم تمام کشور کافی بود اما ما هیچ وقت در گذشته تا به اکنون این موضوع را در نظر گرفتیم که بالاخره ذخایر ملی مثل نفت یک روز به تمام میرسد و نیاز است ما به فکر راه حل جایگزین باشیم.

از طرفی سال های گذشته که تحریم ها علیه ایران شدت گرفت به این موضوع فکر نکردیم که در اینده چطور بدون ارتباط تجاری با دنیا چرخ اقتصاد کشور دچار مشکل میشود. بنابراین شرایط اقتصادی در عام جامعه به شکل کنونی درامد. یک راه حل بسیار ساده رونق برند سازی از پوشاک تا لوازم دکوری و غیره در داخل کشور بود در دنیای بیزینس مدرن برندهای یک کشور حکم نفت و ذخایر ملی را دارند. به طور مثال صنعت مُد و پوشاک، صنعت غذا، صنعت ساخت و ساز هر کدام به تنهایی یک اقتصاد برای کشور محسوب میشود. چقدر حیف که زیر ساخت ها زودتر در نظر گرفته نشده است.

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید حتی اقتصاد دارای رکود هم میتواند راه حل های کنترلی داشته باشد. بنابراین در صنعت ساخت و ساز و معماری هم میتوانستیم با راه حل ها، رکود موجود را کنترل کنیم.

تجربه و مطالعات شخصی فرانک عاملی بود که باعث شد زودتر خود را از این اقتصاد رو به نزول در معماری فاصله دهد. اما نظر فرانک رکوعی و بهتر بگم راه حل او چه بود؟

فرانک بعد از گذراندن دوره های پایه تا پیشرفته‌ی بیزینسی و همچنین تجربه کاری 10 ساله در شرکت های بنام منطقه 1 استان تهران به سرعت متوجه شد معماری به مفهوم حقیقی طراحی پروژه به زودی از بین خواهد رفت بنابراین بلافاصله تغییر شغل داد و وارد سازمان هواپیمایی کشوری شد و مدارک بین المللی یاتا دریافت کرد. به واسطه‌ی یک تجربه‌ی شغلی 2 ساله و کار کردن در آژانس هواپیمایی در درجه‌ی اول سیستم سازی و مدیریت سیستم و در نهایت ارتباط با مشتری را آموخت. ولی به واسطه‌ی علاقه به رشته‌ی معماری بعد از 2 سال تصمیم گرفت باز به معماری بازگردد. ( اما نه به شکل کارمندی و کار در دفاتر معماری که یک پایه حقوق ثابت داشته باشد.)

گام به گام مراحلی که فرانک به عنوان یک معمار با 10 سال سابقه کار طراحی و همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه سراسری گذراند را برای شما قرار دادیم. تاکمکی باشد که شما هم بعد از مطالعه‌ی تجربه‌ی وی در این زمینه یک راه حل مناسب و کارامد برای خود پیدا کنید.

قدم هایی که فرانک به ترتیب طی کرد :

  • یادگیری کامل سه تا از مهارت های اصلی در معماری و تبدیل آنها به تخصص :
  1. در ابتدا اسکیس( طراحی دست آزاد ) را به شکل تخصصی آموخت.
  2. مهارت دوم که از 13 سال قبل تر به دنبال آن رفته بود یعنی یادگیری یک نرم افزار به شکل تخصصی است. فرانک همان ابتدای ورود به رشته معماری در دوران دانشگاه نرم افزار رویت معماری را به شکل تخصصی آموزش دید.
  3. سومین تخصص که برای معماران بسیار واجب میباشد دانش طراحی پلان معماری است.
  • یک سال تمرین روزانه بالغ بر 9 ساعت در طول روز روی اسکیس تمرکز کرد.
  • شرکت در یک دوره‌‌ی بیزینس معماری به مدت 3 ماهه.
  • فرانک بعد از گذراندن این گام ها دو برند تاسیس کرد. برند اول با موضوع اسکیس معماری روی انواع پارچه بود و برند دوم طراحی زیورآلات با الهام از معماری ایرانی بود.
  • بعد از کسب تجربه در زمینه بیزینس مدرن، فرانک تصمیم گرفت دوره های بیزینس مستری و طراحی و تولید محتوا را به شکل تخصصی بگذراند.
  • همزمان وارد زیر شاخه‌ی آموزش گردید.( از نظر فرانک اگر در حال یادگیری هستید همزمان باید در یک شغل نیز مشغول باشید)

به واسطه‌ی محدودیت های حاصل از دوران کرونا به اجبار تمام کلاس های حضوری وی کنسل شد. فرانک بعد از مواجه با چالش پیش آمده شغل معملی را رها نکرد و به دنبال یک راه حل رفت که با بیزینس مدرن آشنا شد وتصمیم گرفت معلمی را به یک بیزینس واقعی تبدیل کند. این در حالی بود که تا به آن لحظه معلم ها در ایران یک قشر ضعیف و زحمتکش محسوب میشدند و تقریبا هیچکس به شغل تدریس آن هم به روش مدرن به چشم یک بیزینس نگاه نکرده بود.

برند فرانک رکوعی با نام آکادمی آموزش آنلاین ایکور دقیقا در ابتدای شروع همه گیری ویروش کرونا شکل گرفت. اما 2 سال قبل تر از آن دوره های فرانک به شکل حضوری برگزار میشد ولی نه به عنوان یک برند و این در حالی است که اگر در همین لحظه نام وی را در گوگل جستجو کنید به عنوان یک برند آموزشی نمایان خواهد شد.


فرانک رکوعی مدرس بیزینس معماری در ایران آکادمی ایکور

پیشنهاد فرانک به اشخاصی که دچار رکود اقتصادی در بازار معماری ایران شده‌اند:

مشاغل جدید به طوری که ارتباط مستقیم با تکنولوژی داشته باشند جز شغل های پر درامد در ایران و دنیا محسوب میشوند یه طور مثال تمام مشاغلی که در رشته معماری با هوش مصنوعی در ارتباط است مثل رندرهای معماری و انیشمیشن با هوش مصنوعی که جز پول سازترین مشاغل هم در ایران و هم در دنیا است.

انواع آموزش ها جز پولسازترین مشاغل در ایران و دنیا است. تجربه‌ی فرانک در این زمینه، آموزش 3 مهارت اصلی معماری به سه روش متفاوت است( حضوری- آفلاین و آنلاین). خانم رکوعی با تدریس به بیشتر از 2000 دانشجو تجربه‌ی تارگت میلیاردی از بخش آموزش را داشته است بنابراین توصیه میکند شغل مدرسی را به عنوان یک تخصص پیش بگیرید.

شرط اینکه از اقتصاد و تورم در دنیای بیزینس معماری جا نمانید انتخاب یک شغل پولساز و یا تغیییر در شغلی که دارید و آپدیت آن است. بنابراین باید یک بیزینس پلن مشخص برای آینده‌ی شغلی خود داشته باشید.

بیزینس معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

اسکرول