راندو در معماری
برای آشنایی با تکنیک های راندو در معماری با من همراه شوید :
————————————————————————–
منظور از راندو در معماری چیست؟
قبل از آنکه به سراغ تعریف آن برویم، ببینیم واژهی راندو در لغت چه معنایی دارد :
فرهنگ لغت دهخدا این واژه را اجرای هنری یک طرح تعریف کرده است .
تعریف راندوی معماری چیست؟
راندو در معماری به نوعی آخرین مرحله در اسکیس است یعنی زمانی که طراح اتودهای دستی را طراحی کرده است و برای مفهوم بخشیدن به طرح، روی آن رنگ می گذارد و به تعبیری خصوصا به جزئیات مثل فیگورها، متریال، پوشش های گیاهی و غیره، جان می دهد.
راندو در دنیای معماری
به طور کل واژه ای به عنوان راندو در سطح معماری دنیا مفهوم ندارد زیراکه رنگ گذاری در مهارت یک اسکیسور مفهوم می یابد، بنابراین راندو بخشی از یک اسکیس است.
اهمیت راندو در چیست؟
در ابتدا یک روند برای اموزش مهارت های معماری برایتان بگویم تا ببینیم یادگیری راندو در چه مرحله ای قرار دارد و چقدر اهمیت دارد :
روند یادگیری معماری :
به طور کل یادگیری اصولی شامل یک فرایند است که من این روند را در معماری به شکل مرحلهای و با جزئیات برای شما می گویم :
مراحل :
- یادگیری دست آزاد
- آموزش فن
- یادگیری طرح
حال وقت آن است که برای هر مرحله به شکل مجزا یک تعریف واحد داشته باشیم.
یادگیری دست آزاد
من در سایت آموزش های بسیاری در مورد اسکیس و طراحی دست آزاد قرار دادم اما اینجا به شکل خلاصه و جامع، تعریفی برای اسکیس خواهم داشت.
اسکیس چیست؟
سوال اصلی و مهم اینجاست :
- منظور از اسکیس چیست؟
- اگر فقط با دست طراحی کنیم اسکیس زده ایم؟
- کابرد اسکیس کجاست؟
- چه زمانی طراحی با دست را آموزش ببینیم؟
تعریف اسکیس چیست؟
هر آن چیزی که شما توسط طراحی با قلم و کاغذ بر روی یک شیت پیاده می کنید، اسکیس است بنابراین اسکیس ترکیبی از :
- انواع پرسپکتیوهای ترسیم شده
- رنگی که روی طراحی قرار می گیرد
- روند طراحی
- ترسیم پلان ها، نماها، برش و سایت پلان
- محاسبات سرانه و ریزفضاها
اگر یک پرسپکتیو ترسیم کرده اید اسکیس نزدید، زمانی اسکیس کار می کنید که یک شیت کامل با تمام اجزا آن طراحی کرده اید.
کاربرد اسکیس کجاست؟
دنیای تکنولوژی امروز روند سنتی در طراحی را دچار تغییرات اساسی کرده است اما همچنان هم گام طراحی دست آزاد جز اولین قدم های طراحی محسوب می شود، با کمی جستجو و مطالعه در روند طراحی پروژه های بین المللی در می یابیم که همچنان هم برای رسیدن به کانسپت اولیه، اسکیس حرف اول را می زند.
اما در ایران هم به این گونه است؟
یک بازهی زمانی ده تا پانزده سال به شکل خیلی محسوس اسکیس از روند طراحی در ایران حذف شد اما طی 4 الی 5 سال گذشته دوباره اهمیت اسکیس در فرایند طراحی پروژههای معماری پر رنگ شد پس دانشجویان معماری برای ورود به این شغل نیاز دارند تا دست قوی در طراحی داشته باشند و همچنین معماران عزیز در ابتدا برای راحتی کار خودشان و بعد برای آنکه تخصص خودشان را در طراحی به تصویر بکشند و توجه مشتری را جلب کنند نیازمند دست قوی در اسکیس خواهند بود.
از چه زمانی شروع به یادگیری اسکیس کنیم؟
اگر با قطعیت و علاقه وارد رشتهی معماری شدید در همان ابتدای راه به سراغ این مهارت بروید و بعد از آنکه در آن قوی شدید تا قبل از مقطع کاردانی یک نرم افزار را به شکل حرفه ای آموزش ببینید.
در صورتی که برای ورود به رشتهی معماری و راه اندازی کسب و کار در این رشته نیاز به مشاوره و گفتگو دارید به آسانی یک ایمیل به من بزنید تا باهم صحبت کنیم:
تا به اینجا در مورد گام اول یعنی یادگیری دست ازاد صحبت کردیم حالا نوبت به بررسی گام دوم می رسد.
اگر می خواهید اسکیس های بیشتری از فرانک ببیند و الهام بگیرید یا تمرین کنید کافی است روی لینک های زیر کلیک کنید :
منظور از آموزش فن چیست؟
یادگیری نکات تکنیکی و فنی برای طراحی است مثل ترسیم فنی و نقشه کشی، هندسه، ایستایی و غیره که در سایت مطالب زیادی در این رابطه قرار دادم اما در اینجا فقط به معرفی این قدم پرداختم.
یادگیری طرح چیست؟
اینکه یاد بگیرید چطور و از کجا با توجه به موضوعات مختلف طراحی یک پروژه را انجام دهید طراحی است.
در گام اول از اسکیس صحبت کردم و راندو را بخشی از آن توصیف کردم اما در ادامه بپردازیم به این موضوع که چه مواردی جز مبحث راندو محسوب می شود
مباحث راندو
اگر می خواهید راندو را اصولی یاد بگیرید باید به این مباحث توجه کنید:
- ترسیم فیگور و پرسوناژ
- نحوه ترسیم پوشش گیاهی
- شناخت تخصصی رنگ ها و کدهای رنگی
- متریال شناسی
- داشتن خط ارزشی
در سایت اموزش معماری ایکور و اینستاگرام فرانک، نمونه های موردی زیادی از این مباحث آموزش داده شده است که برای آشنایی بیشتر می توانید از آنها استفاده کنید اما اگر می خواهید اصولی و گام به گام آموزش ببینید دوره راندو را به شما پیشنهاد می کنم.
————————————
—————————————————————————
تکنیک های راندو یا ابزار راندو
تفاوت تکنیک و ابزار برای راندو چیست؟
متاسفانه در کشور ما از هر ابزاری برای راندو استفاده می شود به اشتباه اسم تکنیک روی آن می گذاریم مثلا تکنیک مدادرنگی، تکنیک آبرنگ و غیره، بنابراین یک تعریف از این دو واژه داشته باشیم :
- ابزار : وسایلی است که با آن راندو را انجام می دهیم
- تکنیک : نحوه اجرا و رنگ گذاری روی طرح است
ابزار راندو
در این قسمت لیستی از ابزارهای پر کاربرد را برایتان قرار دادم :
- مداد رنگی
- ماژیک
- آبرنگ
- رنگ اکریلیک
- پاستل
- جوهر
- مدادشمعی
- کلاژ
- قلم های نوک نمدی
- مدادهای طراحی
- اکولین
- ایربراش
- گواش
تکنیک های راندو
با هر ابزار می توان تکنیک های مختلفی را پیاده سازی کرد :
- مثال یک : برای راندوی آسمان با مداد رنگی می توانید بعد از آنکه از رنگ آبی برای برای رنگ آمیزی آسمان استفاده کردید جهت ایجاد بافت های خطی یا توده ای کمی مداد مغزی مداد رنگی را با آب خیس کرده و روی کار تاچ های جذابی ایجاد کنید.
- مثال دو : قطعا در مورد ابزار آبرنگ شنیده اید اما اینکه می گوییم از روش خیس روی خیس یا خیس روی خشک کار کردن استفاده کنید همان تکنیک است که برای طراحی استفاده می شود.
نتیجه گیری
در انتها می خواهم به شما بگویم که راندو در معماری را با نقاشی اشتباه نگیرید زیراکه ما اسکیس هایمان را راندو می کنیم تا کمی مفهوم را منتقل کنیم و کار حس زندگی داشته باشد چون به طور کل اسکیس یعنی اتود سریع زدن پس جزئیات در آن کم توجه می شود.