اینده معماری

در این مقاله سفری کوتاه به اینده معماری در دنیا و ایران خواهیم داشت.

اینده معماری در ایران و دنیا سایت اموزشی ایکور فرانک رکوعی

اینده معماری چطور خواهد بود

حدوداً از دو سال گذشته که دنیای هوش مصنوعی به شکل علنی و قابل دسترس برای عموم معرفی شد دنیای معماران را نیز بسیار تحت تاثیر قرار گرفت .هوش مصنوعی(AI) را بر اساس رشد و تکامل انسانی طراحی کرده اند. بر همین اساس صنعت AI نیز دائماً در حال تکامل میباشد و سرعت در آن بسیار بالا است.

معماری همگام با صنعت هوش مصنوعی در حال تغییرات بزرگی خواهد بود اما سوال مهم اینجا است.

 

آیا معماری و معماران در اینده خالقان فضا و مکان های خلاقانه میباشند و یا هوش مصنوعی این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت؟

در اینده معماری ارتباط مستقیم با دنیای هوش مصنوعی دارد. تا قبل از این دو سال شنیده ها حاکی از یک قدرت علمی و تخیلی بود. در حالی که طی 730 روز گذشته، طراحی معماری با استفاده از AI از دنیای علمی و تحیلی خارج شده و در حال استفاده است.  بیشتر دفاتر و شرکت های معماری در جهان معتقد هستند که بیشتر از 90% درصد شرکت های معماری تا سه سال آینده از فناوری هوش مصنوعی برای طراحی های معماری استفاده خواهند کرد.

مرزهای جدید در طراحی معماری

هوش مصنوعی، مرزهای جدیدی در طراحی معماری تعیین کرده است. اگر عمیقاً به آن بنگریم متوجه خواهیم شد که الگوریتم ها به کمک معماران آمده‌اند.

تاثیر هوش مصنوعی در معماری :

  • افزایش سرعت در طراحی های معماری
  • هوش مصنوعی با توجه به محدودیت ها مثل موضوعات پایداری، کارایی، آرامش مصرف کننده و غیره طرح ارائه دهد.
  • بهینه سازی پروژه ها از تاثیرات مثبت استفاده از هوش مصنوعی است.
  • دنیای AI طرح های خلاقانه ای میتواند ارائه کند.

در دنیای مدرن معماران و گروه های معماری وظیفه‌ی جمع آوری اطلاعات و محدویت های طراحی را برعهده داشتند که نیازمند زمان زیادی بود. اما هوش مصنوعی در کمترین زمان دستورالعمل های مربوطه را پیاده سازی خواهد کرد. بنابراین شک نداشته باشید که صنعت هوش مصنوعی در تمام زمینه ها، خصوصا معماری تاثیرات شگرفی در جهت مثبت خواهد داشت.

طراحی هوشمند

الگوهای طراحی هوشمند همگام با محیط زیست است. از بین رفتن روستاها و دخالت انسانی در محیط زیست باعث بروز اختلال و کاهش حجم وسیعی از پوشش گیاهی شده که این موضوع برای ادامه‌ی حیات بشر و حفظ کره‌ی خاکی یک خطر بسیار جدی محسوب میشود. بنابراین طراحی ها به سمت ترکیب سازه و معماری با محیط زیست پیش خواهد رفت. 

تحلیل آینده‌ی معماری و شهرسازی با توجه به شرایط جهان کار بسیار دشواری است. هوش مصنوعی در این زمینه کمک شایانی به بشر خواهد کرد.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در معماری :

  • هوش مصنوعی قابلیت طراحی فضا با میزان مصرف انرژی کمتر و پایدارتر را دارد.
  • با توجه به نیازهای زندگی طراحی میکند.

هوش مصنوعی در کسری از ثانیه تمام داده ها را تحلیل و راه حل های اجرایی ارائه میدهد. این در حالی میباشد که محققات و طراحان در بازه‌ی زمانی بیشتر و با صرف انرژی و هزینه بیشتر راه حل هایی ارائه میدهند.

راه حل هوش مصنوعی در طراحی هوشمندانه چیست؟

هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال دگرگونی صنایع مختلف، از جمله معماری است. با ارائه ابزارها و الگوریتم‌های جدید، هوش مصنوعی به معماران کمک می‌کند تا ساختمان‌هایی پایدارتر، کارآمدتر و متناسب با نیازهای ساکنین طراحی کنند.

راه‌های کلیدی هوش مصنوعی :

  • طراحی بهینه: هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به آب و هوا، استفاده از انرژی و الگوهای رفتاری ساکنین، بهینه‌سازی طراحی ساختمان را انجام میدهد. این امر می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های عملیاتی و ردپای کربن ساختمان شود.
  • هوش مصنوعی می‌تواند برای ایجاد طرح‌های معماری متناسب با نیازها و ترجیحات خاص هر ساکن استفاده شود. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای طراحی خانه‌هایی با نورپردازی، تهویه مطبوع و تنظیمات صوتی متناسب با هر فرد استفاده شود.
  • مواد و ساخت و سازهای هوشمند: هوش مصنوعی می‌تواند برای توسعه مواد و روش‌های ساخت و ساز جدید که قوی‌تر، بادوام‌تر و پایدارتر هستند، استفاده شود. این امر می‌تواند منجر به ساخت و ساز مقرون به صرفه تر و سازگار با محیط زیست شود.
  • طراحی پیش بینی کننده: هوش مصنوعی می‌تواند برای پیش‌بینی مشکلات بالقوه در طراحی و ساخت و ساز، مانند مشکلات سازه‌ای یا نشت، استفاده شود. این امر می‌تواند به جلوگیری از تأخیر و هزینه‌های اضافی در پروژه‌های ساختمانی کمک کند.
  • اتوماسیون وظایف: هوش مصنوعی می‌تواند برای خودکارسازی بسیاری از وظایف وقت‌گیر در فرآیند طراحی، مانند ترسیم، مدل‌سازی و مستندسازی استفاده شود. این امر می‌تواند به معماران زمان بیشتری برای تمرکز بر جنبه‌های خلاقانه کارشان بدهد.

چالش ها

با وجود این پیشرفت‌ها، چالش‌هایی نیز در استفاده از هوش مصنوعی در معماری وجود دارد. یکی از نگرانی‌ها این است که هوش مصنوعی می‌تواند منجر به طراحی‌های استاندارد و بدون روح شود. نگرانی دیگر این است که هوش مصنوعی می‌تواند شغل معماران را از بین ببرد.

با این حال، به احتمال زیاد هوش مصنوعی جایگزین معماران نخواهد شد، بلکه ابزاری قدرتمند به آنها می‌دهد تا کار خود را به طور موثرتری انجام دهند. هوش مصنوعی پتانسیل دگرگونی صنعت معماری و ایجاد ساختمان‌هایی را دارد که پایدارتر، کارآمدتر و متناسب با نیازهای ساکنین باشند.

در آینده، می‌توان انتظار داشت که شاهد ادغام بیشتر هوش مصنوعی در فرآیند طراحی باشیم. هوش مصنوعی به ابزاری ضروری برای معمارانی تبدیل خواهد شد که به دنبال ایجاد ساختمان‌هایی هستند که هم زیبا و هم کاربردی باشند.

سوال مهم این است که چه تفاوتی بین پیشنهاد خلاقانه یک هوش مصنوعی با پیشنهادات خلاقانه‌ی معماران وجود دارد؟

 ادامه‌ی این مقاله هر دو سوال را پاسخ خواهیم داد بنابراین با ما همراه باشید.

تفاوت بین پیشنهاد هوش مصنوعی و معماران در معماری اینده

بعد از جنگ جهانی دوم یک سبک بنام مینیمال ایجاد شد. این سبک به این دلیل شکل گرفت که زندگی بشر در سطح دنیا دچار چالش های بزرگی گردید در نتیجه مردم به سمت زندگی ساده تر حرکت کردند و دیگر سبک های کلاسیک و پر زرق و برق گذشته اهمیت خاص برای عام جامعه نداشت. اما بعد از گذر از آن دوران سخت، زندگی ساده و با فاصله از تجملات به عنوان یک سبک شهرت یافت بنابراین زندگی بشر با چالش های بسیار مواجه گردید و معماران به دنبال راه حل برای گذر از این چالش ها رفتند. اما بسیاری از این راه حل ها در لحظه شکل نگرفتند و طی زمان ایجاد و موثر واقع شدند.

این دقیقا روندی است که هوش مصنوعی در مواجه با چالش های زندگی بشر امروز در پیش میگیرد. زیراکه AI ساخت دست بشر است.

به سراغ راه حل هوش مصنوعی برای زندگی مدرن و پر چالش امروز برویم:

  • شهرسازی در جهت عمودی
  • معماری در جهت عمودی
  • تلفیق پوشش گیاهی با زندگی روزمره انسان است.

 

اینده معماری با اموزش هوش مصنوعی فرانک رکوعی

مزایای استفاده از هوش مصنوعی را در ابتدای این مقاله برای شما نام بردم. اما استفاده از هوش مصنوعی دارای چالش های زیادی نیز میباشد که در ادامه به آن میپردازیم.

چالش های استفاده از هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی در عین حال که سازنده می باشد با چالش های بسیاری هم همراه است. 

  • طراحی با هوش مصنوعی وابستگی شدید به دیتا دارد.
  • حفظ حریم های اخلاقی باید در استفاده از آن رعایت شود. 
  • نسبت به منطقه جغرافیایی امکان محدودیت در استفاده از آن وجود دارد.
  • تعامل بین انسان و دستگاه در ادامه‌ی حیات بشر بسیار حائز اهمیت است.
اینده معماری

هوش مصنوعی پتانسیل متحول کردن صنعت معماری را دارد. با استفاده صحیح از این فناوری، می‌توانیم طرح‌های پایدارتر، کارآمدتر و لذت‌بخش‌تری برای انسان‌ها ایجاد کنیم. با این حال، مهم است که از چالش‌ها و ملاحظات اخلاقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی آگاه باشیم و از این فناوری به گونه‌ای استفاده کنیم که به نفع بشریت باشد.

رابطه هوش مصنوعی با زندگی روزمره انسان

زندگی روزمره انسان ها در سطح جهان آمیخته با دنیای تکنولوژی و صنعت هوش مصنوعی است. به طور مثال ساده ترین راه ارتباطی و کسب اطلاعات،سایت ها و دهکده‌ی جهانی گوگل، اینستاگرام و حتی انواع مرورگرها است که هر کدام به شکل مجزا به صنعت هوش مصنوعی مجهز میباشد.

اینده معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 4 =

اسکرول