ورود
منوی دسته بندی

پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی

پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی، ترکیبی از هنر، معماری و خلاقیت فردی هستند. در این بخش آثار متنوعی ارائه داده‌ام؛ از اسکیس‌های دستی با آبرنگ، ماژیک، مداد رنگی و طراحی روی پارچه، تا پروژه‌های معماری و طراحی داخلی. همچنین نمونه‌هایی از طراحی میان‌رشته‌ای را خواهید دید؛ مانند طراحی زیورآلات و لباس با الهام از فرم و فضای معماری. تلاش کرده‌ام در همه‌ این پروژه‌ها، نگاه خودم را به زیبایی‌شناسی معماری نشان دهم.

اسکیس‌های دستی در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی

اسکیس‌های دستی بخش مهمی از پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی را تشکیل می‌دهند. این اسکیس‌ها با ابزار و تکنیک‌های متنوعی اجرا شده‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. تکنیک‌های مختلف باعث می‌شوند هر اثر حس و حال متفاوتی داشته باشد و به بیان بهتر ایده‌ها کمک کند. در آثار فرانک، می‌توانید کاربردهای گسترده این تکنیک‌ها را ببینید و در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

اسکیس با ماژیک در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی

اسکیس دیجیتال در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی نشان‌دهنده‌ی تلفیق هنر سنتی با ابزارهای مدرن است. این نوع اسکیس با استفاده از تبلت، قلم نوری و نرم‌افزارهای طراحی انجام می‌شود. در این آثار، دقت بالا، امکان اصلاح سریع و قابلیت اجرای لایه‌های متنوع، از مهم‌ترین ویژگی‌های این تکنیک هستند.

فرانک رکوعی در اسکیس‌های دیجیتال خود، فرم، بافت و نور را با دقت بالا بررسی می‌کند. این روش، به‌ویژه در مراحل توسعه کانسپت یا ارائه حرفه‌ای طرح‌ها، کارایی بالایی دارد. استفاده از رنگ، ترکیب‌بندی پویا و جلوه‌های گرافیکی در این آثار، تجربه‌ای بصری و معمارانه را برای بیننده فراهم می‌کند.

اگر به یادگیری اصولی اسکیس معماری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به دوره جامع اسکیس 0 تا 100 سر بزنید. در این دوره، تمام تکنیک‌های دستی و دیجیتال از پایه تا سطح پیشرفته آموزش داده می‌شوند.

اسکیس دیجیتال در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی

اسکیس دیجیتال در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی نشان‌دهنده‌ی تلفیق هنر سنتی با ابزارهای مدرن است. این تکنیک با استفاده از تبلت گرافیکی، قلم نوری و نرم‌افزارهایی مانند Procreate، Photoshop و Sketchbook انجام می‌شود. در این اسکیس‌ها، دقت بالا، قابلیت اصلاح سریع و تنوع لایه‌ها، روند طراحی را تسریع می‌کنند.
فرانک رکوعی در اسکیس‌های دیجیتال خود، فرم، بافت و نور را با ظرافت بررسی می‌کند. این روش به‌ویژه در مراحل توسعه‌ی کانسپت یا ارائه‌ی حرفه‌ای پروژه‌ها بسیار کارآمد است. استفاده از رنگ، ترکیب‌بندی پویا و جلوه‌های گرافیکی در این آثار، تجربه‌ای معماری و بصری متمایز خلق می‌کند.

روند طراحی دیجیتال از حجم خام تا پرسپکتیو نهایی در پروژه فرانک رکوعی :

از اولین خطوط تا تصویر نهایی؛ در این بخش مراحل کامل طراحی دیجیتال یک پروژه معماری را می‌بینید.

کروکی‌های من: طراحی از فضا و جزئیات معماری

الهام‌بخش من، سفر و کروکی است.

حرکت در فضا، خصوصاً در فضاهای تاریخی، همیشه ایده‌ها و افکار تازه‌ای را در ذهن من ایجاد می‌کند. این فضاها به من حس آزادی و سرزندگی می‌دهند. به همین دلیل است که ملت فرانسه به این فرآیند «هنر دو زندگی» می‌گویند. من به‌شخصه عاشق شهرها و کشورهایی با تاریخ و تمدن اصیل هستم.

زادگاه من، تهران، با تاریخ بیش از ۷۰۰۰ سال، سرشار از بناهای تاریخی و فرهنگی، بازارها، پارک‌ها و تفرجگاه‌های زیبا است و در کنار این‌ها، بناهای مدرن نیز وجود دارند. تمام این‌ها برای من منبع الهام هستند.

وجود پدربزرگم، عزّت‌الله رکوعی، عامل اصلی علاقه من به معماری و عکاسی از بناهای تاریخی بود. البته، برای هر هنرمند، الهام‌بخش اصلی، الهه هستی است که خالق زیبایی‌هاست. این الهام، منبعی پایان‌ناپذیر از ایده‌هاست.

تکنیک ترکیب آبرنگ و مداد رنگی در اسکیس

ترکیب آبرنگ و مداد رنگی یکی از تکنیک‌های محبوب در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی است که به خلق آثار هنری با جلوه‌های بصری زنده و رنگ‌های گرم کمک می‌کند. این روش، تعادلی بین شفافیت و بافت ایجاد می‌کند که در طراحی‌های معماری به خصوص اسکیس‌های دستی جلوه‌ی خاصی به طرح می‌بخشد.

استفاده از آبرنگ باعث می‌شود رنگ‌ها به صورت نرم و متعادل روی کاغذ پخش شوند، در حالی که مداد رنگی جزئیات دقیق‌تر و خطوط ظریف‌تر را ممکن می‌سازد. این ترکیب به طراح اجازه می‌دهد تا لایه‌های مختلف رنگی و سایه‌روشن را با دقت بیشتری ایجاد کند و حس عمق و واقع‌گرایی را به طرح منتقل نماید.

در پروژه‌های فرانک رکوعی، این تکنیک اغلب برای نمایش نور و سایه در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود تا درک بهتری از فضا و حجم به مخاطب منتقل شود. این روش به واسطه سادگی ابزارهای مورد استفاده، به سرعت یاد گرفته می‌شود اما برای تسلط کامل به آن نیاز به تمرین مستمر دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تکنیک‌های طراحی دستی و دیجیتال در معماری، می‌توانید به مقاله اصول اجرایی طراحی پلان معماری مراجعه کنید. 

اسکیس معماری با ترکیب آبرنگ و مداد رنگی در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی

گواش و جوهر در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی

در برخی پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی، فرانک رکوعی با استفاده هم‌زمان از گواش و جوهر، اسکیس‌هایی با وضوح بالا و قدرت بیانی خلق کرده است. او با کمک گواش، فرم‌ها را به‌صورت مات و با پوشش کامل رنگ‌آمیزی کرده و سپس با جوهر، خطوط ساختاری و جزئیات ظریف را تقویت کرده است.
این ترکیب، باعث شده فرم‌ها نه‌تنها وضوح بصری داشته باشند بلکه حس وزن، عمق و تعادل در کل اسکیس جریان پیدا کند. حضور پررنگ خطوط جوهری و ضربه‌قلم‌های کنترل‌شده‌ی گواش، فضا را پویا و حرفه‌ای نشان می‌دهد.

کنتراست رنگ‌های مرطوب و خشک در طراحی دستی سایت معماری ایکور
بررسی تکنیک‌های لایه‌سازی رنگ جوهر در طراحی معماری سایت ایکور

تکنیک اسکیس روی پارچه

در پروژه‌های طراحی فرانک رکوعی، یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین تکنیک‌ها، اسکیس روی پارچه است. این روش تلفیقی از هنر نقاشی و طراحی پارچه است و نیازمند دقت بالا و شناخت بافت پارچه می‌باشد. برخلاف دیگر متریال‌های رایج، طراحی روی پارچه به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن حرکت رنگ، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز ایجاد می‌کند.

اسکیس‌های انجام‌شده روی پارچه، معمولاً در مراحل ابتدایی طراحی لباس، طراحی دکور پارچه‌ای یا حتی آثار هنری مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این تکنیک، بسته به نوع پارچه، از ترکیب رنگ‌های رقیق شده با قلم‌مو، ماژیک پارچه یا رنگ‌های مخصوص استفاده می‌شود تا بافت پارچه حفظ شده و جلوه‌ای خاص به اسکیس داده شود.

نکته جالب توجه این است که اسکیس روی پارچه، صرفاً یک تکنیک تمرینی یا تزئینی نیست؛ بلکه خودش به‌تنهایی می‌تواند به یک فرآیند درآمدزا تبدیل شود. بسیاری از طراحان داخلی، طراحان لباس و حتی گالری‌های هنری به دنبال سفارش آثار پارچه‌ای خاص هستند. در نتیجه، تسلط بر این تکنیک می‌تواند هم جنبه‌ی خلاقانه و هم جنبه‌ی حرفه‌ای برای یک طراح داشته باشد.

بازگشت به طراحی دستی در عصر دیجیتال

من کلام ریچارد چادوویک را خیلی دوست دارم:

“بازگشت به ارزش‌های دست‌ساز راهی به جلو در جامعه‌ای کاملاً مبتنی بر فناوری، ارائه می‌دهد و حس لامسه مداد روی کاغذ پاداش خاص خود را دارد. طرح‌ها نیز سریع‌تر و ارزان‌تر از طرح‌های تولید شده توسط کامپیوتر تولید می‌شوند که ممکن است به خودی خود دارای ارزش باشد و جذابیت خاص دارد. خیلی خوب است که بتوانیم یک بسته کامل شامل تمام منوها و تابلوها را به مشتری ارائه دهیم.”

این نگاه به طراحی دستی، به‌ویژه در دنیایی که ابزارهای دیجیتال همه‌چیز را تسخیر کرده‌اند، یادآور اهمیت لمس، تجربه و حضور انسانی در فرآیند خلق است. طراحانی که با مداد و کاغذ شروع می‌کنند، اغلب بیان شخصی‌تری در کارهایشان دارند؛ چیزی که گاهی در میان خطوط دقیق نرم‌افزارها گم می‌شود.

پروژه‌های اجرایی معماری

در این بخش، نمونه‌هایی از پروژه‌های اجرایی من در سال‌های گذشته را می‌بینید. هر پروژه نتیجه‌ی فرآیندی است از طراحی، خلاقیت و تعامل با فضا. اطلاعات برخی از پروژه‌ها به‌دلیل قدیمی بودن محدود است، اما همچنان نمایانگر نگاه من به معماری و فضا هستند

معماری، آفرینش فضای زندگی است.

معمار می‌تواند محیط اطراف ما را شکل دهد، آن را بهبود ببخشد و در این مسیر خلاقیت و احساس رضایت را تجربه کند. خلق فضا، ایده‌پردازی برای توسعه شهری، حل چالش‌های طراحی و ساخت محیطی الهام‌بخش، از ویژگی‌های منحصر به‌فرد معماری هستند.
شهر موجودی زنده است، بافتی که به دست انسان جان می‌گیرد. در معماری، هر پروژه مانند یک بوم سفید است که ایده‌ها روی آن جان می‌گیرند، تکامل می‌یابند و گاهی حتی مسیر خود را به طراح دیکته می‌کنند.
معماری، بیش از یک حرفه، مسیری برای خلاقیت بی‌حد و مرز است؛ مسیری که از طراحی یک دستگیره ساده آغاز می‌شود و تا خلق بناهای ماندگار پیش می‌رود.

پروژه طراحی و اجرای ساختمان مسکونی – تهران، ونک (93 تا 95)

در سال‌هایی که بازار ساخت‌وساز در ایران با چالش‌های اقتصادی متعددی مواجه بود، این پروژه در منطقه ونک تهران با رویکردی اقتصادی طراحی و اجرا شد. هدف اصلی، ایجاد فضایی مسکونی با حداقل هزینه ساخت و حداکثر بهره‌وری عملکردی بود؛ بدون آن‌که کیفیت فضاهای داخلی و طراحی معماری قربانی شود.

از همان ابتدا، انتخاب مصالح و جزئیات اجرایی بر پایه دسترسی آسان، دوام بالا و قیمت مناسب صورت گرفت. چیدمان فضاها به شکلی برنامه‌ریزی شد که نورگیری طبیعی، تهویه مناسب، و تفکیک بهینه فضاها در عین سادگی حفظ شود. این پروژه نمونه‌ای موفق از تعامل واقع‌گرایانه میان محدودیت‌های اقتصادی و ایده‌های طراحی معمارانه است؛ تجربه‌ای که به‌خوبی نشان داد معماری هوشمندانه می‌تواند حتی در شرایط پرچالش نیز راهگشا باشد.

پروژه طراحی نمای ساختمان مسکونی – خیابان فرمانیه، تهران (۱۳۹۲)

این پروژه مربوط به طراحی نمای یک ساختمان شش‌طبقه مسکونی واقع در خیابان فرمانیه تهران است که در سال ۱۳۹۲ طراحی شد. با توجه به موقعیت پروژه در منطقه یک تهران و قوانین شهرداری برای ارتفاع و نوع مصالح، سعی شد ترکیبی از زیبایی کلاسیک و مدرن در طراحی لحاظ شود.

🎨 تحلیل طراحی نما:

نمای ساختمان با استفاده از ترکیب متریال سنگ روشن و آجر نسوز اجرا شده است. ستون‌های شاخص در طبقه اول و قاب‌بندی‌های عمودی، تأکید بر ارتفاع و شکوه ساختمان دارند. در قسمت بالایی، استفاده از قوس‌های نیم‌دایره و تراس مرکزی، حالتی الهام‌گرفته از معماری نئوکلاسیک ایجاد کرده که با سایر پروژه‌های منطقه متفاوت است. همچنین با جانمایی تراس‌ها و شکست‌های حجمی، سعی شده نورگیری بهینه و تعامل با فضای شهری حفظ شود.

طراحی داخلی موزه حیات وحش دارآباد

(همکاری خانوادگی در دوران کودکی)

این پروژه یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های من در دنیای معماری است. در دوران کودکی، به همراه پدرم که صاحب کارخانه تولید شیشه بود، طراحی و ساخت داخلی موزه حیات وحش دارآباد را آغاز کردیم. به‌دلیل نیاز موزه به ویترین‌های شیشه‌ای برای نمایش نمونه‌های حیات وحش، ویترین‌ها بیشتر از شیشه با ترکیب کمی چوب ساخته شدند. پدرم که در صنعت شیشه‌سازی تخصص داشت، این ویترین‌ها را به‌دقت و با طراحی‌های خاص تولید کرد.

این پروژه، نه تنها نقطه شروع مسیر معماری من بود، بلکه تجربه‌ای عاطفی و پیوندی عمیق با معماری و طراحی فضا ایجاد کرد. طراحی داخلی موزه، با توجه به نیاز به نورپردازی مناسب و نمایش صحیح نمونه‌های جانوری، به‌طور خاص و با دقت طراحی شد تا فضایی جذاب و آموزشی برای بازدیدکنندگان ایجاد کند.

«یک طرح خوب مانند یک نفس تازه است. نگاه کردن به آن باید یک تجربه روشنگر باشد.»

پروژه‌های میان‌رشته‌ای الهام گرفته از معماری

من همیشه تلاش کرده‌ام ارتباط بین معماری و سایر رشته‌های فنی، و به‌ویژه هنری، برقرار کنم. معتقدم هر معمار باید یک رشته هنری را همراه با معماری دنبال کند، زیرا این دو مبحث تکمیل‌کننده یکدیگر هستند. به همین دلیل، با الهام از معماری، به طراحی جواهرات و زیورآلات پرداختم. تجربه من در هنرهای تجسمی تأثیر عمیقی بر نگاه من به فرم، رنگ و ترکیب در معماری گذاشت. پروژه‌ها نتیجه دیدگاهی هستند که در آن هنر و معماری باید با هم ترکیب شوند و به یکدیگر انسجام دهند.

طراحی زیورآلات با الهام از معماری

من در پروژه طراحی جواهرات نقره، اصول هندسی و ساختارهای معماری را مبنای طراحی قرار دادم. از اشکال منظم و معنادار با الهام از معماری سنتی ایران در طراحی این مجموعه استفاده کردم. خطوط صاف و منحنی‌های خاص، الهام‌بخش این مجموعه بوده‌اند. هدف این پروژه، ایجاد پیوندی میان هنر طراحی و معماری است که در قالب قطعات زیبا و کاربردی به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

این طراحی‌ها ابتدا برای برند یارن انجام شد که بعدها تغییر نام داد و دیگر ارتباطی با این زمینه نداشتم. همکاری با فروشگاه جواهرات نقره رکاب فارسی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، من مسئول طراحی و سئو وب‌سایت رکاب فارسی هستم و همکاری‌هایمان در این حوزه همچنان به قوت خود باقی است.

پروژه طراحی لباس با الهام از معماری

در این پروژه، ویژگی‌های معماری به شکلی خلاقانه در طراحی لباس‌ها ترکیب شده‌اند. از فرم‌های هندسی برای ایجاد طراحی‌های نوآورانه در لباس‌ها استفاده کردم و هدف بر این بوده، که حس فضا و ساختارهای معماری در پارچه‌ها و الگوهای لباس‌ها به‌طور ملموس منتقل شود. این طراحی‌ها ابتدا برای مجموعه یارن انجام شد، که در آن زمان بر اساس الهام از تاریخ و معماری دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی اول بود. متاسفانه پس از مدتی با برند یارن قطع ارتباط کردم و هیچ خبری از آن‌ها ندارم. من به شکل مستقیم در این پروژه به عنوان طراح و مدل مشارکت داشتم.

پایان بخش معماری

پایان‌بخش: معماری، هنر خلق فضا و زندگی

یکی از جالب‌ترین مشاغل، ایجاد فضا و محیطی است که شما را احاطه کرده است. معماری این امکان را به شما می‌دهد که فضاها را تغییر دهید، آن‌ها را اصلاح کنید و در این مسیر، احساس خلاقیت و خوشحالی داشته باشید. ایجاد مفاهیم، طراحی محیط، توسعه فضا، حل مسائل شهرسازی، و ایجاد فضایی بهتر برای زندگی، چیزی است که معماری به انسان می‌دهد.

شهر یک بافت زنده است. یک ارگانیسم که مانند انسان ساخته شده، فقط مواد و مصالح آن تغییر می‌کند. فضا، هوا و سنگ جای خون و گوشت را می‌گیرند. برای هنرمند، طراحی مثل یک برگه سفید است که از خود می‌پرسد چگونه ایده‌اش به واقعیت تبدیل می‌شود. این ایده یک موجود زنده است که می‌تواند در روند آفرینش دگرگون شود، شرایط خود را دیکته کند و تجسم پیدا کند.

این فرایند هیجان‌انگیز است. انسان آفریده شد تا خلق کند، چیزی جدید اختراع کند، چیزی که جهان را بهتر کند. معماری فرصتی بی‌حد و حصر برای خلاقیت فراهم می‌کند. معماران جهانی را به یاد بیاورید که می‌توانند یک ساختمان کامل را فقط از طراحی یک درب خلق کنند.