پنل کاربری
منوی دسته بندی

طراحی پرسپکتیو در معماری

طراحی پرسپکتیو برای ارائه‌ی یک ساختمان حرف اول را می زند

اموزش پرسپکتیو
اموزش پرسپکتیو فرانک رکوعی
طراحی پرسپکتیو
منظور از طراحی پرسپکتیو چیست؟

نکات مهم و برتر در طراحی پرسپکتیو

————————————————————————————————————————————————————-

منظور از طراحی پرسپکتیو چیست؟

طراحی پرسپکتیو تکنیکی برای نمایش تصاویر سه بعدی و روابط فضایی در دو بُعد است.

ویژگی مهم در پرسپکتیو :

  • هر چه اجسام از دید ناظر دور تر باشد کوچکتر دیده می شود
طراحی پرسپکتیو از دید ناظر سایت اموزش معماری ایکور

خواستگاه پرسپکتیو

پرسپکتیو توسط دو معمار بنام های لئون آلبرتی و فیلیپو برونلسکی در قرن 15 گسترش پیدا کرد که نزدیک به 500 سال یکی از روش های هنر غرب بوده است تا اینکه در قرن 20 با ایده های کوبیست ها دارای چالش شد و سپس به عنوان تصویر واقع گرایانه از یک ساختمان استفاده شد تا مردم درک راحت تری از سازه داشته باشند

جنبه های پرسپکتیو

به طور کل پرسپکتیو دارای 3 جنبه است :

1- اولی مربوط به اندازه اشیاء است که به فواصل وابسته است ( دوری یا نزدیکی در فواصل ) هر چی فاصله دورتر باشد شیء کوچکتر است.

2-تفاوت در رنگ ( شیء هر چه در فاصله دورتر باشد کم رنگ است)

3-در جزئیات متفاوت هستند ( هر چی شیء دورتر باشد جزئیات کمتری دارد )

این 3 لحاظ در پرسپکتیو از دیدگاه لئوناردو داوینچی است.

نکات مهم برای ساخت یک تصویر پرسپکتیو

سطح چشم و نقطه یا نقاط گریز دو نکته اساسی در ترسیم پرسپکتیو است

  • سطح چشم یک خط فرضی است که چشم ناظر روی آن قرار دارد و موقعیت افق را تعیین می کند.
  • نقطه یا نقاط گریز، خطوط همگرایی هستند که از دید ناظر دور می شوند.
تاثیر سطح چشم و نقاط گریز در پرسپکتیو
  • سطح چشم، انواع دید در پرسپکتیو را ایجاد می کند مثل : دید پرنده، دید مورچه و دید ناظر
  • انواع پرسپکتیو بر اساس تعداد نقاط گریز شکل می گیرد مثل : یک نقطه ای، دو نقطه ای، سه نقطه ای، چهار نقطه ای و نقطه صفر

( به طور کامل تر در مورد انواع پرسپکتیو در بخش آموزش های آنلاین رایگان معماری آموزش داده ام )

پرسپکتیو چه کمکی به شما می کند؟

در ابتدا نکته‌ی مهم درک سه بعدی و شناخت پرسپکتیو به عنوان یک ابزار برای طراحی است، اینکه چه تکنیکی برای آن استفاده می کنیم خیلی اهمیت ندارد مثل استفاده از تکنیک مداد – قلم های نوک نمدی – رنگ ها یا حتی نرم افزارهای سه بعدی سازی است.

عناصر پرسپکتیو

2 عنصر اصلی :

1- دیدگاه خطی

2- چشم انداز هوایی

برای اینکه بیشتر این موضوع را درک کنی به تصاویر زیر دقت کن:

[bafg id=”3876″]

نکات :

  • رنگ ها هر چه از چشم شما فاصله می گیرند کم رنگ تر است
  • ترکیب چشم انداز خطی و هوایی تا ذهن متقاعد شود سه بُعد را در یک صفحه دو بعدی دیده است.

تاثیر پرسپکتیو در معماری

در زمانه ای از تاریخ که تکنولوژی حرف اول را می زند، اینکه نقش ترسیم پرسپکتیو در معماری زیر سوال برود یک اتفاق طبیعی است. فضای کار در دفاتر و آتلیه های معماری به آرامی به سمت مدل سازی مجازی با نوآوری نسبت به مدل سازی فیزیکی پیش می رود.

نگاهی دقیق تر به نقش پرسپکتیو در عصر حاضر بیاندازیم :

  • چشم انداز برای مفهوم سازی
  • برای تصور و ایجاد نمونه
  • در جهت ارائه، فروش و بازاریابی
  • برای ایجاد ارتباط
چشم انداز برای مفهوم سازی

ایجاد مفهوم مهم ترین عامل در طراحی یک فضا است. به نوعی یک طوفان فکری برای معمار و گروهش گه ایده ها توسط اسکیس های سریع شکل می گیرد. به طور عمده طراحان از پرسپکتیو به عنوان یک ابزار برای مفهوم سازی بر مدل سازی سه بُعدی استفاده می کنند.

همانطور که گفتیم اسکیس های سریع و خشن در مفهوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد چون هم نسبت به نرم افزارهای معماری سرعت بالاتر دارند و هم آسان ترسیم می شوند و از طرفی ابزار اولیه برای ترسیم آنها یک قلم و کاغذ است در حالی که سه بُعدی سازی نیازمند لب تاپ، میز، نرم افزارها، سیم و غیره است. مفهوم سازی قرار است یک فرایند خلاقانه باشد که بسیاری از معماران هنوز هم بر این باورند که بهترین راه هنگام طراحی برای بروز خلاقیت و پرورش یک ایده استفاده از قلم و کاغذ است.

برای تصور و ایجاد نمونه

این روزها فرایند تصویرسازی در معماری بیشتر متاثر از فناوری است. ارائه های نهایی به مشتری اغلب مدل های مجازی هستند که این عامل باعث تفکر غلط در مورد کم رنگ شدن ترسیمات دستی شده است.

موضوعی که افراد بی تجربه از معماری و غیر طراح نمی دانند این است که معماری مثل ورزش های گروهی است.

تصویرهای شکل گرفته عامل ارتباطات بین اعضا تیم طراحی در یک پروژه بزرگ است، سوالی که در اینجا مطرح است می گوید :

طراحی چگونه با تیم مدل سازی مجازی در مورد آنچه که باید مدل شود ارتباط برقرار می کند؟

جواب این سوال : اسکیس های سریع است.

چطور؟ از طریق همین اسکیس های سریع است که رندرهای نهایی شکل می گیرد و در نهایت برای بازدید مشتری ارائه می شود.

از طرفی بسیاری از معماران بزرگ بر این باورند که اگر در ابتدا از نرم افزارها برای طراحی استفاده شود بسیاری از عناصر و ایده های قبل به دلیل یکنواختی نرم افزارها تکرار می شود پس پرسپکتیو یک ابزار اصلی در مراحل ایجاد یک نمونه برای ارتباط است.

در جهت ارائه، فروش و بازاریابی

مدارک معماری باید به عنوان یک برند مطرح شوند اما چگونه؟

معماران و دفاتر معماری با داشتن یک دیدگاه شاخص که در نمونه های کاری خود ارائه می دهند، در اصل یک امضاء شخصی روی طرح ها به جای می گذارد و این امضا فقط از راه شناخت گدشته،حال و آینده شکل می گیرد.

برای ایجاد ارتباط

طرح های پرسپکتیو در پروژه های بزرگ ناخواسته به عنوان یک رابط عمل می کنند اما در پروژه های کوچک قطعا وظیفه‌ی ایجاد ارتباط را بر عهده دارند چون در اغلب موارد پیمانکاران و افراد شرکت کننده در طرح نیاز به توضیح بیشتری دارند که طراحی های پرسپکتیو این نقش را بر عهده دارند به این دلیل که این طرح ها درک واضحی از مقیاس، عمق و نسبت ها را منتقل می کنند.

در سایت یک پروژه بیشتر مواقع لازم است که معمار دورنمایی از یک قسمت پروژه را برای کارفرما، سنگ کار، کارگر، پیمانکار و غیره توضیح دهد و بهترین راه حل در لحظه ترسیم آن چیزی است که معمار مد نظر داد

نتیجه گیری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی در دنیای معماری اما همچنان هم ترسیم پرسپکتیو کارایی و کاربرد خاص خود را دارد. پرسپکتیو وسیله ای غیر قابل تکرار و پر .اربرد است که معماران از آن برای برقراری ارتباط با سایرین از کارفرماها تا نقشه کش ها و غیره استفاده می کنند.

نظرات بسته شده است.