حجم سازی و فضاسازی با اشکال اصلی معماری

چطور حجم سازی و فضاسازی با اشکال اصلی در معماری انجام بدهیم.من فرانک رکوعی مدرس معماری در این ویدئوی آموزشی بهت یاد دادم چطور حج سازی با اشکال اصلی در معماری خلق و تولید کنی.

فضاسازی با اشکال اصلی

برای حجم سازی و فضاسازی با اشکال اصلی در معماری ابتدا معنای لغوی آن را باهم بررسی کنیم در فرهنگ لغات معین منظور از این کلمه صحن یا عرصه می باشد حال منظور از فضاسازی چیست؟

در مقاله‌ی آموزش اسکیس به زبان مفاهیم در مورد عناصر اصلی هندسی صحبت کردیم، حال اگر بخواهیم آنها را در قالب معماری بیان کنیم مثلا نقطه را در قالب یک عنصر خطی و عمودی باید در نظر بگیریم مانند ستون.

یک ستون در پلان به صورت نقطه است بنابراین ویژگی بصری نقطه را دارد.

مثال :

1- معبد یونانی اپیداروس

2- تعمیدگاه پیزا

3- یادبود نیوتون

حجم سازی و فضاسازی با اشکال اصلی  در معماری فرانک رکوعی

فضاسازی با عناصر و اشکال اصلی در معماری

در این جا باهم یک نمونه فضاسازی با اشکالی چون مربع و مثلث را ترسیم خواهیم کرد پس فقط 1 دقیقه از زمانت را بزار تا فضاسازی را یادبگیری که بخش مهم و اصلی در معماری است

منظور از فضا چیست

مهم ترین عامل در طراحی معماری فضاسازی است اما باید حواسمان باشد که آن را با مکان اشتباه نگیریم. فضا حقیقی یا عینی نیست پس شکل خاصی ندارد و با عناصر مادی و ارتباطشان با هم شکل می گیرد.

منظور از مکان چیست

برای مکان دو تعریف وجود دارد :

1- مکان به عنوان یک موقعیت جغرافیایی

2- مکان به عنوان یک موجودیت معنوی

تفاوت فضا و مکان در معماری

فضا با وسایل و اتفاقات یک احساس رو در فرد ایجاد می کند مثل لطافت هوا،مکان جایی است که در شما حس تعلق خاطر ایجاد می کند و امکان جابه جایی دارد.

چرا فضاسازی و حجم سازی در معماری اهمیت دارد

عنصر اصلی در طراحی معماری است زیرا فضاها هستند که انسان در طول زندگی بخش بزرگی از زمانش را در آنجا می گذراند و از طرفی مکان ها هستند که انسان ها تمام عمرشان را در انجا می گذرانند پس وقتی از تمام عمر صحبت می کنیم بسیار حائز اهمیت است.

حجم سازی و فضاسازی با اشکال اصلی معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

اسکرول